söndag 14 oktober 2012

Stärka virkat

Finns ett jättegullligt sätt att göra egna snygga skålar. Antingen så går du till närmaste second hand och köper färdig virkade dukar eller så virkar du egna. När det är klart så kommer det svåra att stärka dem, jag är med i olika grupper på facebook. Är ni med så gå med online virkcafé och online stickcafé. Men tillbaka till stärkandet av de virkade dukarna. I online virkcafé så lade en kvinna in olika sätt att stärka så jag delar dem här med er.


1) Blanda 1 msk potatismjöl i 3 dl vatten och doppa dem i innan du stryker dem. Ev kan du blanda i lite glitter i också.

Alternativt recept  ‎1/2 liter vatten 1 tsk salt.kokas upp Rör ut 2 msk potatismjöl i lite vatten som vispas i den svalnade saltvattnet. Koka nga minuter under omrörning

2) Stärk virkat med utspätt trälim.    TIPS! en del trälim och en del vatten såg denna rekommendation nånstans på nätet om stärkning med trälim och vatten, använd trälim för inomhusbruk

3) Koka 4,5 dl florsocker med 1,5 dl vatten tills lagen blir genomskinlig, låt den svalna lite, läg sedan dina virkade delar i sockerlagen och låt dem genomfuktas, krama ur dem i en handduk och trä dem över ett lämpligt föremål, kanske en burk eller skål eller... låt torka helt

Jag har testat med trälim, det fungerade inte. Luktade riktigt illa och sakerna blev inte helt stärkta. Utan skålen jag försökte göra har helt kraschat. Däremot kronan jag stärkte samtidigt har hållit formen, men "uddarna" har börjat vika sig.

Har även hört att med socker så kan vitt gulna, så tänk på det. Det finns även stärkelse att köpa för en femtiolapp, kan vara värt det om man ska stärka vitt.

Lycka till, nu ska jag fortsätta med min sjal. Sticka lugnt :)

2 kommentarer:

  1. Hej!
    När man stärker med potatismjöl (alternativt "ren stärkelse" som du tipsade om på slutet), måste man då stryka efteråt? Ska stärka en virkad fjäril, men har läst att garnet kan förlora sin glans om man stryker på det. Kan man stärka fjärilen, och sedan direkt lägga den på blockning? Tusen tack på förhand! <3 / Louise

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort stärkelse av linfrö och vatten, det funkar också

    SvaraRadera